Potrzebujesz dużej ilości nadruków? Odkryj druk offsetowy

Potrzebujesz dużej ilości nadruków? Odkryj druk offsetowy

Druk offsetowy jest jednym z najpopularniejszych technik wykorzystywanych w poligrafii. Cechuje się najwyższą rozdzielczością, czyli zagęszczeniem pikseli. Efektem jest wysoka jakość druku. Na czym dokładnie polega drukowanie offsetowe? Jakie maszyny się w nim wykorzystuje? Jakie są zalety i wady tego rozwiązania? Poznaj szczegóły, czytając nasz praktyczny poradnik.

Co to jest druk offsetowy?

Druk offsetowy to rodzaj druku pośredniego. Obraz przenoszony jest za pomocą cylindra z płaskiej matrycy na podłoże. Cylinder pokrywa guma offsetowa. To na niej najpierw ląduje farba, a dopiero potem na materiale. Co ważne, jest wiele rodzajów gum, które dobiera się do podłoża druku, np. papieru, tkaniny czy metalu.

W jaki sposób maszyna do druku offsetowego nanosi farbę, skoro matryca jest płaska? Umożliwiają jej to jej właściwości hydrofilowe i hydrofobowe. Pierwsza oznacza przyciąganie cząsteczek wody z farby, a druga — odpychanie. Wykorzystuje się w tym mechanizmie także arkusz dociskowy. Dzięki niemu, materiał się nie przesuwa, a farba odciska się na nim w prawidłowy sposób. Wykonuje się także suchy offset, z użyciem wypukłych form, jednak rzadziej niż wyżej wspomnianą odmianę.

Jakie są techniki druku offsetowego?

Wyróżnia się dwa główne rodzaje druku offsetowego:

  1. Arkuszowy — podłoże ma formę arkuszy; stosuje się tutaj bardzo lepkie farby.

  2. Zwojowy (rolowy) — podłoże ma postać zwoju, a farby (lejne) cechują się mniejszą lepkością niż w druku arkuszowym. Ten typ dzieli się dodatkowo na:

  • coldset — farba utrwala się przez wsiąkanie w papier,

  • heatset — farba utrwala się przez wsiąkanie i odparowywanie pod wpływem wysokiej temperatury (materiał przechodzi przez tunel suszący).

Jakie są wady i zalety druku offsetowego?

Druk offsetowy świetnie nadaje się dla celów produkcji przemysłowej. W szybkim tempie uzyskuje się produkty z nadrukami wysokiej jakości. To pierwsza z zalet tej metody poligraficznej. Jako drugą należy wymienić wysoką rozdzielczość. Zwykle wynosi ona 300 dpi, jednak dostosowuje się ją do każdego projektu indywidualnie. Ponadto możliwe jest sięganie po barwy specjalne, nie tylko po standardowy zestaw CMYK. Co ważne, druk offsetowy wykonasz na wielu różnych materiałach, nawet o dużej wielkości. Może to być papier, ale też tektura, tkanina, metal, gruba tektura czy folia.

Jeśli chodzi o jego wady, to pierwszą z nich jest dłuższy czas przygotowania maszyny do pracy niż to ma miejsce w innym rodzaju druku (np. cyfrowym). Dlatego ta technologia opłaca się tylko przy większych nakładach. Mimo, że możesz liczyć na wysoką jakość nadruków, to trudno jest je modyfikować w trakcie pracy maszyny. Jeśli chodzi podstawowe problemy w druku offsetowym, to należy wymienić:

  • zużywanie się gumy offsetowej (obciągu),

  • konieczność pilnowania, by wałki farbowe były mocno ustawione,

  • obowiązek konserwacji farb,

  • zanieczyszczony zespół wodny,

  • niski tłok,

  • zbyt wiele wody wypiera farbę.

To wszystko trzeba mieć na uwadze. Jeśli jednak operator regularnie czyści i konserwuje maszynę, zapobiegnie potencjalnym kłopotom. Musi wiedzieć także, jak regulować jej funkcje, by nadruk spełniał oczekiwania klienta.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.