Jaki powinien być monitor dla fotografa? 3 najważniejsze parametry

Jaki powinien być monitor dla fotografa? 3 najważniejsze parametry

Monitor dla fotografa jest jednym z ważniejszych sprzętów, które nie tyle ułatwiają, co umożliwiają mu pracę. Musi posiadać odpowiednie parametry, dzięki którym obróbka zdjęć będzie przynosić jak najlepsze efekty. Fotografia bowiem nie kończy się na samej sesji. Potem trzeba ją jeszcze opracować, zanim finalny “produkt” dostarczy się klientowi. Zobacz więc, na co zwrócić uwagę przy wyborze monitora dla fotografa.

Monitor graficzny dla fotografa. Po pierwsze matryca

Monitor dla fotografa powinien cechować się przede wszystkim wysokiej jakości matrycą. Im lepsza, tym lepszej jakości jest obraz. Odpowiada ona bowiem za przejścia tonalne i różne kąty widzenia. Jeśli wybierzesz gorszą matrycę, zdjęcie będzie wydawać się źle podświetlone. Kolory powinny rozkładać się na obrazie równomiernie. Fotografowie powinni poza tym używać panelu IPS (In Plane Switching), który świetnie odzwierciedla kolory na wydrukach. Zapewnia wyrazisty kontrast i świetne kąty widzenia. Kolory są też dzięki niemu bardziej nasycone.

Jeśli chodzi o rodzaj podświetlenia matrycy, to dobrym wyborem będzie LED z szerokim wyborem zestawu barw — gamutem. Najpopularniejsze gamuty to Adobe RGB i sRGB. Pierwszy z nich jest lepszy, jeśli zdjęcia mają być wydrukowane po obróbce. Drugi typ jest wystarczający przy publikacjach internetowych. Jeśli szukasz taniego monitora dla fotografa, to możesz wybrać ten z matrycą VA. Jej wyższość nad IPS przejawia się w tym, że ma szybszą reakcję, gdy obrabiasz filmy.

A jaka jest optymalna głębia kolorów ekranu? W biurach używa się monitorów z matrycą 8-bitową. Wyświetlają one 16 milionów kolorów. Ekrany 10-bitowe pokazują z kolei więcej niż miliard barw. Dla fotografa i grafika to ogromna różnica, której nie może lekceważyć. Lepsze parametry w tym względzie znacznie ułatwiają retusz obrazów.

Dlaczego rozdzielczość ma duże znaczenie w monitorze dla fotografa?

Rozdzielczość oznacza zagęszczenie pikseli. W przypadku monitorów dla fotografów, zaleca się rozdzielczość przynajmniej Full HD, czyli 1920 × 1080 px. Jaką odgrywa to rolę w kontekście pracy fotografa? Zyskujesz lepszy jakościowo obraz. Nawet po zbliżeniu, szczegóły są świetnie widoczne. Uważaj jednak z wyborem. Bardzo wysoka rozdzielczość męczy wzrok. Na rynku znajdziesz ekrany z rozdzielczością 4K — cztery razy większą niż Full HD. Co ważne rozdzielczość to nie tylko liczba pikseli, ale także rozmiar boków matrycy. Tutaj odpowiednie będą wymiary: 16:9, 16:10 i 17:10. Bardziej panoramiczny jest ekran 21:9.

Dlaczego musisz uwzględnić kalibrację ekranu?

Kalibracja oznacza dostosowywanie ustawień barw monitora do zewnętrznych warunków oświetleniowych. Dobrze wiedzieć, że nie wszystkie ekrany posiadają tę funkcję. Wtedy musisz zaopatrzyć się w osobny sprzęt. Kalibracja jest istotna z tego względu, że od niej zależy, czy wydruk będzie kompatybilny z obrazem na komputerze.

Jaki monitor dla początkującego fotografa wybrać? Tego unikaj

Do prawidłowej obróbki zdjęć potrzebujesz dobrego ekranu. Chodzi jednak także o to, by stworzyć sobie dobre, ergonomiczne miejsce do pracy. Schylanie się nad laptopem nie sprzyja zdrowiu kręgosłupa. Jeśli traktujesz fotografię poważnie i zarabiasz na niej, zainwestuj w monitor dla fotografa… i w swoje dobre samopoczucie. Pamiętaj, że lepiej jest kupić sprzęt, który kosztuje więcej, ale: służy dłużej i zwyczajnie spełnia oczekiwania. Nie chcesz na pewno, by twoja praca szła na marne. A tak będzie, gdy okaże się, że finalne, wydrukowane fotografie odbiegają od tego, co miałeś na monitorze. Klient nie pyta o to, czym dysponujesz, liczy tylko na konkretne efekty. Nawet jeśli nie dostrzeże tego, co ty, to jednak wystawiasz sobie tym samym wizytówkę. Nie musisz sięgać od razu po ekran wyższej klasy. Kupuj z rozsądkiem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.