Jak nawiązać współpracę z wydawnictwem?

Jak nawiązać współpracę z wydawnictwem?

Wydawnictwa książkowe chętnie podejmują współpracę z blogerami. Nie są jednak zainteresowani każdym recenzentem internetowym. Co najczęściej decyduje o tym, że chcą od kogoś recenzje? Jeśli chciałbyś dostawać książki i pisać o nich, przeczytaj najpierw nasz poradnik. Dowiedz się, dlaczego warto wziąć taką współpracę pod uwagę. Zobacz, jak komunikować się z wydawcami.

Jakie są zalety współpracy z wydawnictwem?

Wydawnictwa książkowe poznają blogerów literackich głównie na dwa sposoby: sami przeprowadzają research i kontaktują się z osobami lub otrzymują maile od recenzentów. Nie bez powodu autorzy proponują wydawcom tworzenie recenzji. Wiążą się z tym takie korzyści, jak:

  • zyskanie popularności — im więcej dowie się u ciebie odbiorca, tym chętniej będzie odwiedzać twoją stronę, zwłaszcza, jeśli dzielisz się świeżą książką lub taką, która dopiero ma być wprowadzona na rynek,

  • nowe książki na własność — chociaż niektóre wydawnictwa oferują recenzentom tylko wersje recenzenckie, nie finalne, tzn. że wymagają jeszcze redakcji, a oprawa książki jest robocza i byle jaka,

  • szansę na więcej ofert współpracy — wydawnictwa polecają autorów innym wydawnictwom,

  • możliwość rozwoju pisarskiego — im więcej piszesz, tym lepiej ci to wychodzi. Niestety wiele wydawnictw nie podchodzi zbyt poważnie do literatury i nie zwraca uwagi na to, jak ktoś pisze. Nie dla każdego ważny jest styl, a tylko umiejętność zrozumiałego wyrażania swoich myśli. Czyli o literaturze mówią osoby, które same nie mają lekkiego pióra. A jeśli nie mają zdolności pisarskich, to na ile rzetelna i inspirująca będzie ich recenzja? Co będą mieć w takim razie do powiedzenia? Wiele zależy od oczekiwań wydawnictwa: niektórym wystarczy, jak ktoś napisze, że historia jest dobrze napisana i gładko się ją czyta.

Jak napisać mail do wydawnictwa?

Kontakt z wydawnictwem książek autorzy nawiązują zwykle poprzez wiadomość mailową. Niektórzy uważają, że nie powinno się tego robić. Zamiast tego trzeba rozbudowywać swoją stronę, umieścić na niej zakładkę z zaproszeniem do współpracy i czekać na odzew. Jeśli jednak nikt cię jeszcze nie znalazł, nie ma nic złego w tym, by wyjść samemu z inicjatywą. Możesz spotkać się z odmową lub brakiem odzewu. To drugie też jest odmową. Po prostu wielu redakcjom nie chce się odpisywać autorom z informacją, że nie są nimi zainteresowani. Inni, którzy dobrze na tym wyszli, dzielą się swoimi doświadczeniami. Sami wydawcy edukują internautów, jak napisać prawidłową wiadomość. A nawet jak się wyróżnić z tłumu. Przede wszystkim wiadomość e-mail powinna zawierać:

  • temat — jego brak świadczy o ignorancji,

  • informacje o tobie i twoim blogu recenzenckim,

  • wskazanie miejsc, gdzie jeszcze publikujesz recenzje,

  • linki do mediów społecznościowych — to bardzo ważne, strona nie funkcjonuje bez wsparcia social media, a za tym idzie kolejny ważny czynnik…

  • statystyki — napisz w wiadomości, ile osób obserwuje twojego Instagrama, Facebooka, kanał na Youtube i samą stronę; powiedz, kiedy powstał twój blog i ile zgromadziłeś na nim treści,

  • wskaż gatunki, a nawet konkretne tytuły, które cię interesują — pisanie, że możesz recenzować wszystko nie jest zbyt dobrze odbierane. Masz większą szansę na współpracę, gdy wykażesz się więc swoją specjalizacją w danym obszarze literackim. Jeśli coś lubisz i znasz, twoje recenzje mogą być lepsze i bardziej wiarygodne. Poza tym, jeśli będziesz dostawać książki od wydawnictwa fantasy, a nie lubisz tego gatunku, siłą rzeczy wszystkie twoje recenzje będą negatywne. Niewiele też wniesiesz do świata czytelników, pasjonujących się klimatami fantasy. Z drugiej strony, na ile przyjemna będzie dla ciebie taka lektura? Czy z awersji zmieścisz się w terminie, by przeczytać i zrecenzować daną pozycję?

Na końcu — podpisz się!

Jakich błędów unikać w wiadomościach?

Po pierwsze, nie powinieneś wysyłać zbyt wielu wiadomości do jednego wydawnictwa. Jeśli nikt ci nie odpisał, daj im i sobie czas, powiedzmy pół roku. Wtedy możesz spróbować ponownie nawiązać kontakt. Po drugie, nie proś o zbyt wiele książek, bo zwyczajnie się z nimi nie wyrobisz. Po trzecie, nie pal za sobą mostów. Otrzymałeś negatywną odpowiedź? Nie pisz z pretensjami lub oskarżeniami. Przyjmij odmowę na klatę i idź dalej. To normalne zjawisko. Nieprzyjemne, ale faktyczne. Pukaj gdzie indziej, aż ktoś cię przyjmie. Tak naprawdę to nie wiesz, czy ktoś z kim korespondowałeś, nie będzie zaraz pracować w innym miejscu. Jest duże prawdopodobieństwo, że zapamięta twoje niemiłe zachowanie. Na koniec, unikaj wysyłania identycznych wiadomości do wydawnictw. Inną treść powinien zawierać mail do wydawnictwa dla dzieci, a inną do wydawców kryminałów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.