Czym jest wynajem powierzchni reklamowej i ile kosztuje?

Czym jest wynajem powierzchni reklamowej i ile kosztuje?

Wynajem powierzchni reklamowej jest udostępnieniem miejsca na reklamę na billboardzie czy budynku. Ile to kosztuje? Jak się w ogóle rozlicza z tego typu działalności? Czym się różni najem od usługi reklamowej? Dowiesz się tego wszystkiego z naszego artykułu. Sprawdź też, ile wynosi ryczałt za udostępnienie miejsca na reklamę w świetle prawa. Zobacz przykładowe koszty wynajęcia billboardu.

Jak wygląda wynajem powierzchni reklamowej w świetle prawa? Opłaty podatku VAT

Za wynajem powierzchni reklamowej trzeba zapłacić podatek VAT wtedy, jeżeli wystawia się klientowi fakturę. Mowa jest o tym w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy o VAT: „Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą (...) wystawienia faktury z tytułu (...) najmu, dzierżawy, leasingu”. Jeśli więc usługa ma charakter najmu, to podatek obowiązuje w chwili wystawienia faktury. W innym przypadku, podatek nalicza się według zasad odnoszących się do usługi reklamowej, czyli w momencie:

  • wykonania usługi,

  • upływu czasu rozliczeniowego,

  • zapłaty przed transakcją / zleceniem.

Czym dokładnie jest usługa najmu w świetle przepisów? Według Kodeksu Cywilnego, art. 659 § 1, to oddanie najemcy danej rzeczy do użytku przez określony czas. Najemca płaci za to czynsz wynajmującemu. Umowa uprawnia najemcę do korzystania z cudzej własności i praw. Jeśli powierzchnię reklamową wynajmujący udostępnia na tablicy czy słupie, ale jednocześnie nie przestaje być jej właścicielem, to mowa jest o usłudze reklamowej, a nie o najmie.

Obowiązek podatkowy w przypadku usługi reklamowej określa art. 19a ust. 1 ust. 3 lub ust. 8 ustawy o VAT. Czym zaś jest usługa reklamowa? To wszelkie działania, które mają na celu uczynić daną firmę i jej produkty rozpoznawalnymi, by zwiększyć sprzedaż. Co ważne, usługa reklamowa nie musi być wykonywana przez agencję reklamową, by można było ją tak określić.

Ile wynosi ryczałt za wynajem powierzchni reklamowej?

Ryczałt za wynajem powierzchni reklamowej to jeden ze sposób rozliczenia. Warto skorzystać z tej opcji, jeśli umowa o wynajem powierzchni reklamowej nie opiera się na własnej działalności gospodarczej. Jeśli więc jesteś osobą fizyczną i chcesz wynająć miejsce na reklamę, to ryczałt jest dopuszczalny. Jego stawka wynosi 8,5% przychodu z wynajmu przestrzeni reklamowej, czyli przykładowo 85 zł podatku z 1000 zł przychodu.

Ile kosztuje wynajem powierzchni reklamowej na billboardzie?

Kampanie billboardowe są wciąż popularne, mimo tego, że Internet w dużej mierze wniknął w naszą codzienność. Zastanawiasz się, jaka jest cena za wynajem powierzchni reklamowej przy drodze? To zależy od:

  • lokalizacji (miasto, a nawet dzielnica w mieście),

  • pory roku,

  • wielkości tablicy,

  • tego, czy billboard ma być oświetlony, czy nie,

  • czasu trwania kampanii,

  • liczby wynajmowanych billboardów.

W grę mogą wejść też inne, indywidualne czynniki, które zaważą na potencjalnych kosztach. Dlaczego pora roku ma znaczenie? Wiąże się to z popytem. Przed świętem jest on większy niż jesienią. Poza tym, im większe miasto, tym stawki są wyższe. Przykładowo, za 12 m2 powierzchni reklamowej na billboardzie w Warszawie trzeba zapłacić od 800 do 1100 zł za miesiąc. Wynajem 18m2 to już wydatek między 1800 a 2600 zł miesięcznie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000
Dodaj komentarz

Komentarze użytkowników

  • Katarzyna

    Przejrzysta informacja dotycząca dość skomplikowanej podatkowo sprawy. Plus przykładowe ceny i formy opodatkowania.

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.