Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym jest kampania BTL i czym się różni od ATL?
BTL to działania reklamowe, które kieruje się do indywidualnego odbiorcy, a nie do mas. Przy czym, tym odbiorcą są zarówno konsumenci, jak i klienci biznesowi. Kanałami są tutaj różne media, w tym różne obszary Internetu. O konkretnych nośnikach tego typu reklamy przeczytasz w dalszej części artykułu. Zobacz, czym marketing BTL różni się od starszego typu — ATL.
Co to jest reklama BTL?
BTL to skrót angielskiego określenia: „below the line”. Odnosi się do reklamowania produktów i usług danej marki w innych niż tradycyjne, masowe środki przekazu (prasa, telewizja i radio). BTL skierowane jest do indywidualnego klienta, konkretnej grupy docelowej (targetu). Dlatego duże znaczenie przywiązuje się tutaj do określenia i scharakteryzowania odbiorcy. Następnie analizuje się podejmowane działania promocyjne i sprawdza, czy przynoszą korzyści.
Jakie są media BTL?
W przekazie reklamowym BTL wykorzystuje się między innymi takie media, jak:
event marketing — wydarzenia są okazją do wypromowania się firmy, zdobycia uwagi mediów, klientów,
nadruki, gadżety reklamowe (naklejki, kalendarze, długopisy) — wykorzystywane i rozpowszechniane np. podczas różnych wydarzeń sportowych, kulturalnych, oficjalnych otwarć,
ulotki — rozdawane na ulicy, wrzucane do skrzynek pocztowych, dostępne na eventach i w siedzibach firm,
sponsoring — wykorzystanie pozytywnego wizerunku sponsorowanego (np. sportowca) i przeniesienie go na sponsora (markę),
e-mail marketing — dobrze skonstruowany targeting umożliwia dotarcie do osób zainteresowanych danymi produktami czy usługami,
sprzedaż bezpośrednia — forma sprzedaży detalicznej, której celem jest pozyskanie klienta w jego domu, pracy czy podczas wyjazdy rekreacyjnego,
sampling — emitowanie reklamowych materiałów audiowizualnych w ramach wydarzeń plenerowych, np. meczów,
public relations — tworzenie dobrego wizerunku marki w oczach odbiorców
ambush marketing (marketing pasożytniczy) — podstępna forma promocji; „przyklejenie” się do czyjeś kampanii reklamowej tak, by stać się beneficjentem czyjejś inwestycji, przy niższym własnym nakładzie finansowym,
optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki — w tej metodzie marketingu BTL bazuje się na słowach kluczowych, kodzie strony oraz wykorzystuje się potencjał linkowania,
marketing partyzancki — niekonwencjonalne metody promocji marki przypominające marketing wirusowy. Reklama ma zwracać uwagę, może być humorystyczna, kontrowersyjna, a nawet drastyczna. Oddziałuje na emocje, które de facto są często motorem podejmowanych decyzji zakupowych. Kreatywność ma tu duże znaczenie, jednak trzeba zachować ostrożność. Inaczej reklama może zyskać miano zakazanej.
ATL a BTL — jakie są różnice między tymi rodzajami reklamy?
W reklamach ATL wykorzystuje się masowe środki przekazu: prasę, radio, telewizję, plakaty, billboardy. Z kolei każda agencja BTL sięga po niekonwencjonalne metody, by dotrzeć do indywidualnego, potencjalnego klienta. W tym przypadku grupa docelowa jest zawężona. Tworzy się nawet tzw. personę marketingową, czyli opis klienta, do którego adresuje się swój przekaz reklamowy. Firma zakłada, jaki jest nabywca jej produktów bądź usług: ile ma lat, jaki ma status społeczny, jakie posiada wykształcenie i zainteresowania.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana