Co to jest hologram?

Co to jest hologram?

Hologram z powodzeniem wykorzystuje się jako zabezpieczenie produktu, w formie naklejki. Świadczy o jego oryginalności. Ma też inne zastosowanie, o czym przeczytasz w dalszej części tekstu. To rodzaj zapisu fotograficznego, z którego można wyczytać wiele informacji. Na czym dokładnie polega? Jakie rozróżnia się hologramy? Zobacz nasz poradnik i poznaj szczegóły.

Czym jest hologram?

Hologram jest trójwymiarowym zapisem obrazu danego obiektu, rzeczy. Od zwykłej fotografii różni się tym, że oprócz zapisu modulacji amplitudy, utrwala również zmiany fazy fali świetlnej. W ten sposób dowiadujemy się więcej na temat fotografowanego przedmiotu. Hologram powstaje w wyniku odnotowania interferencji fali przez przedmiot z wiązką odniesienia (niezaburzoną falą).

Mówiąc inaczej, powierzchnię holograficzną naświetla się dwoma wiązkami światła. Pierwsza pada na nią bezpośrednio, druga odbija się od zarejestrowanego przedmiotu, który ma być odnotowany w hologramie. Światło do hologramu dostarczone jest z lasera i ma określone stałe parametry oraz długość fal. Dzięki temu, że naklejki holograficzne są nieduże, można je odczytać w warunkach domowych.

Na pierwszy rzut oka, hologram wygląda jak obrazek 2D, tyle, że mieniący się podczas ruchu tęczowymi barwami. Po przyjrzeniu mu się, dopiero dostrzeżesz, że nie jest płaski, ale ma formę 3D. Pojawia się zjawisko paralaksy i perspektywy. W pierwszym przypadku objawia się to chociażby tym, że zauważasz różnice w odległości między elementami obrazu. Perspektywa z kolei oddaje trójwymiarowość przedmiotu. Widzisz go z kilku stron.

Gdzie hologram znajduje zastosowanie?

Pierwszą dziedziną, w której wykorzystuje się naklejki hologramowe, jest sprzedaż. Umieszcza się je na towarach, dzięki czemu łatwo można odróżnić je od podróbek. Na hologramach znajdują się takie informacje, jak: kod QR czy numeracja. Po to rozwiązanie chętnie sięgają firmy informatyczne, tworzące dyski holograficzne, na których można gromadzić dane. Pod względem marketingowym, hologramy z logo uatrakcyjniają wizualnie produkty. Dlatego możesz spotkać je na etykietach wyrobów lub broszurach.

Poza tym, naklejka hologram obecna jest na:

  • dokumentach,

  • papierach wartościowych,

  • certyfikatach,

  • banknotach pieniężnych,

  • dziełach sztuki,

  • dowodach tożsamości, legitymacjach.

Świadczy o ich prawdziwości. W przypadku studentów i uczniów, hologram nakleja się na legitymację w każdym semestrze. To uprawnia ich do korzystania ze zniżek na bilety i różne usługi. Naklejki wykonane są na trwałej folii, odpornej na zniszczenie i warunki atmosferyczne. Hologramy występują również w postaci zdrapek (np. na kuponach loteryjnych). Mogą mieć różne kształty i wielkość, a nawet być przezroczyste. Wykorzystuje się w nich różne efekty, w tym:

  • mikrotekst,

  • nanotekst,

  • efekt achromatyczny (też dwukanałowy),

  • efekt 2D i 3D,

  • efekt wielokanałowy,

  • efekt kinematyczny,

  • efekt soczewkowy,

  • kryptogram (ukryty znak).

Jeśli zależy ci na zabezpieczeniu autentyczności twojego produktu, naklejka hologramowa spełni tę rolę. Pamiętaj jednak o tym, by hologram zamówić u sprawdzonej firmy. Decydując się na tanie naklejki zza granicy, nie zawsze możesz liczyć na dobrą jakość i bezpieczeństwo.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.